MANIFEST VAGA 9M
Bona vesprada a totes i tots els
que volem participar activament en el canvi educatiu que volem, tant els que
esteu ací com els que no heu pogut assistir-hi.
Hem vingut fins ací per deixar
patent nostra rotunda oposició a la intenció del Govern d’Espanya i del
ministre d’Educació Juan Ignacio Wert de promulgar la mal anomenada Llei de
Millora de la Qualitat Educativa (LOMQE), l’avantprojecte de la qual el Consell
de Ministres vol aprovar aquesta setmana. Una vegada més el govern del PP vol
imposar el seu concepte de qualitat com a sinònim de selecció, de segregació,
de diferenciació, acompanyat d’una brutal retallada de recursos en el sistema
educatiu sense precedents al nostre país. Volem una educació integradora,
que compense les desigualtats i enfocada cap a la formació integral del màxim
nombre dels alumnes.
No és possible que s'anomene
qualitat a l’augment d’alumnes per aula, a la reducció de desdoblaments, i a
l’eliminació d’un gran nombre de grups i de professorat amb l’últim arranjament
escolar, que se suma a les supressions d’anys anteriors. No és possible que
es parle d’una llei qualitat quan cada vegada s’inverteix menys en educació,
inclús per davall dels índex de la UE i de l’OCEDE.
Per a combatre el fracàs i
l’absentisme escolar no necessitem canviar les lleis educatives cada quatre
anys. Necessitem un pacte social per l’educació que
partisca d’una anàlisi seriosa i assossegada amb la comunitat educativa, que
partisca de les nostres deficiències, i que determine les necessitats de
recursos tant materials com humans i jurídics si foren necessaris.
No volem una llei que segrega
alumnes per sexes i separa centres educatius en funció d’una mal entesa
“excel·lència educativa”. Una llei que
reestableix les revàlides com a mètode de selecció, que converteix
l’ensenyament en una carrera d’obstacles, en compte d’un procés de maduració i
enriquiment personal que porte a una millor comprensió i coneixement del món on
ens ha tocat viure.
No volem una llei que ens furta
el dret de participar efectivament en el control i gestió dels centres
educatius. Una llei que converteix el director en gerent i l’educació en
mercaderia objecte de negoci, dels quals
i els pares, mares i alumnes serien mers consumidors. Els pares, les
mares, el professorat, l'alumnat i el personal no docent volem participar,
efectivament, en el govern dels centres educatius.
No volem cap control control
ideològic i polític als centres educatius. Ja estem veient un control en la inspecció educativa, en les direccions
i en el professorat (i quan no els té controlats, els té amenaçats), un control que es reforçarà amb la LOMQE.
No volem una llei que
recentralitza el currículum i resta competències a les comunitats autònomes.
Menysprea les llengües cooficials convertint-les en matèries “d’especialitat”,
com deia en l’anterior projecte, i “de lliure configuració autonòmica”, ara.
Perquè són també matèries troncals i han de formar part d’un programa
trinlingüe real, ja que obrin portes a l’aprenentatge d’altres llengües i també
obrin portes en l’àmbit laboral i social.
No volem que es potencie la
religió a l’escola i que s’elimine Educació per a
la Ciutadania, com si l'alumnat de religió no haguera d’aprendre els valors
culturals, socials i ètics, cosa que ara ha deixat ben clara el dictamen del
Consell d’Estat.
No volem una llei que s’oblida
del caràcter gratuït de les etapes no obligatòries de l’ensenyament i del
caràcter educatiu del primer cicle de l’educació infantil. No volem una llei
que posa entrebancs econòmics a les classes treballadores a l’hora d’accedir a
la universitat amb una pujada de taxes
desproporcionada que ha obligat a molts estudiants a deixar les seues carreres
per no tenir mitjans per a pagar-les. L’encariment de la universitat pública i
la supressió i reducció de beques fan que s’accentuen les diferències socials
de manera que només puguen obtenir títols universitaris els fills de les
famíles amb més recursos, com fa 30 anys.
La Conselleria, seguint la idea
de les revàlides del ministre Wert, canvia els seus criteris i valorarà els
docents segons els exàmens d’oposicions, i deixarà de banda l’experiència, el
mèrit i la capacitat que el professorat interí ha demostrat de sobra. Trenca,
per tant, l’acord vigent fins ara. Més de 5.200 docents interins amb
experiència, qualificats i compromesos amb l’ensenyament podran ser substituïts
per personal sense experiència. Açò implica una davallada de la qualitat
del nostre sistema educatiu públic i perjudicarà seriosament el nostre alumnat.
La nostra comunitat és el
laboratori de la Llei Wert amb l’aplicació, entre altres qüestions, del
districte únic que estableix un rànquing i especialització de centres amb la
falsa teoria de la llibertat d’elecció de centres per als pares i mares, quan
en realitat és simplement la llibertat de sol·licitar, però no d’accedir-hi. Volem
una xarxa pública amb la millor qualitat possible per a tots els centres. Volem
qualitat universal no qualitat selectiva.
Tampoc podem oblidar, els
impagaments de les ajudes als centres i a les famílies que suposen un maldecap
afegit a la tasca de la direcció i a l’economia de les famílies. Ens deuen,
des del curs passat, ajudes en llibres, transport i menjador escolar, cosa que
converteixen el sistema d’ajudes en paper mullat. Aquests impagaments faran
que, per exemple, el menjador del centre alacantí CAES Isla de Tabarca haja de
tancar.
Finalment, no podem oblidar l’abandonament
de la política de construcció i adequació de centres que al País Valencià està
produint accidents per caiguda d’elements
constructius com ara l’Hispanitat de Santa Pola. El Príncipe d’Espanya a
Rojales en situació de deteriorament perillós. L'IES Playa Flamenca d’Oriola
Costa, el Manjón Cervantes d’Alacant, el Bracal de Muro, el Gasparot i
l'ESquerdo a La Vila Joiosa... són exemples, entre molts altres, d’aquesta
inquietant situació.
Per totes aquestes raons, i
parafrasejant el Raimon, DIGUEM NO :
NO A LA LLEI WERT, NO A LES
RETALLADES, NO A l’ACOMIADAMENT DEL PROFESSORAT. PER UNA EDUCACIÓ PÚBLICA,
LAICA, DE QUALITAT I EN VALENCIÀ.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada